Velkommen til bloggen min!
Her inne deles bilder av turer og aktiviteter, kunnskap, nyttig info, tips til trening/aktivisering samt gleder og frustrasjoner rundt alt som har med hund å gjøre.
MYE om HUND, men også litt om natur og andre dyr.

Fortsett gjerne å følge med her inne hvis du finner den til nytte eller glede :) I kartoteket finner du eldre innlegg og hvis du leter etter noe spesielt kan du sjekke under etiketter.

Mer om min hundefaglige bakgrunn finner du på hjemmesiden til Casalinga Hundeskole (www.casalinga.no). Mette



søndag 15. januar 2017

Hunder som ikke vil spise

Gang på gang har jeg vært vitne til at hundeeiere, som deler sin bekymring for at hundene deres ikke vil spise, blir sett på som lett bytte for ivrige hundematselgere.
Helt ukritisk nærmest dytter selgeren sine varer på den stakkars hundeeieren. Selvfølgelig er det tilfeldigvis sånn at selgeren aldri har hørt om noen hunder som ikke elsker akkurat det fóret han/hun anbefaler. Og er du en ansvarsfull hundeeier så vil du jo gjøre alt for at hunden din skal spise og ha det bra - ikke sant?
Sjelden har jeg hørt selgeren stille behovsavdekkende spørsmål rundt den omtalte hundens manglende matlyst... Det kan hende det hjelper å prøve et annet fór, men det kan også hende at det ligger helt andre årsaker bak manglende lyst til å spise.
Det er en del du som hundeier kan tenke over og prøve ut selv. Derfor skal jeg skrive litt om akkurat dette her i bloggen min.

Det første spørsmålet jeg ville stilt meg selv er om hunden plutselig har sluttet å spise eller om den alltid eller periodevis har spist dårlig...

Hvis vi begynner helt grunnleggende så har vi to punkter i denne saken:
1. DET SOM SKAL SPISES (altså maten)
2. DEN SOM SKAL SPISE DET (hunden)

La oss se litt nærmere på de to punktene.
1. MATEN:
- er det nytt/annet fór enn hunden vanligvis får (vet ikke om den liker det)?
- er kvaliteten på maten ok?
- er maten frisk (altså ikke muggen, sur eller ødelagt)?
- kan det ha kommet noe annet i/på maten som gjør at den lukter vondt (såpe, krydder)?
- kan det være noe med det maten skal spises av (matkoppen)?
- kan det være noe i omgivelsene der hunden får maten sin (lyder, lukter, glatt gulv)?

2. HUNDEN:
- er hunden frisk (virker den ellers i form, oppkast, løs mage)? Oppsøk dyrlege ved tvil!
- kan den ha problemer i munnen (satt noe fast i tennene, tannverk)?
- kan matlysten være påvirket av hormoner (kan påvirke både tisper og hanner)?
- er det flere hunder tilstede når hunden får mat (må den konkurrere om maten)?
- får hunden matro?
- kan det ha noe med matadferd å gjøre (hunder vil gjerne jobbe litt for maten)?
- kan det ha noe med aktivitetsnivået og/eller årstid å gjøre (behov for energi)?
- er hunden i "passe hold" (eller for tynn/tykk)?
- har den tilgang på mat hele tiden (blir den lei)?
- får den mye å spise mellom måltidene (griseører, dentastix osv)?
- får hunden rett og slett mye mer mat enn den trenger?
- vil hunden ha godbiter?

Nå har du fått noe å tenke på...
Dersom en hund (som normalt spiser godt) plutselig slutter å spise ville jeg lett etter årsaker umiddelbart og dersom jeg ikke hadde funnet noen logisk forklaring ville jeg ha oppsøkt dyrlegen.

Ellers ville jeg prøvd meg litt frem. La hunden få "streve" litt for maten...
Prøv om den spiser hvis den får maten som belønning for å jobbe litt (la den gjøre noen triks, la den måtte lete litt etter maten osv).
Prøv også å snu på det ved å legge noen godbiter i matskåla uten at hunden må jobbe for de. Spiser den godbitene da? Eller går den bare bort å lukter og trekker seg tilbake?

Dette innlegget er på ingen måte ment som noen fasit på hvorfor hunden ikke vil spise og det er heller ingen oppskrift på hvordan du kan få den til spise...
... men kanskje det har gitt deg noen ideer du kan bruke som utgangspunkt?

Så spørs det jo også hvor mye du vil "skjemme" bort hunden... ellers er det jo ofte sånn at hundene begynner å spise hvis de får en liten smakebit av noe spennende oppå maten sin.

#hund #hunder