Velkommen til bloggen min!
Her inne deles bilder av turer og aktiviteter, kunnskap, nyttig info, tips til trening/aktivisering samt gleder og frustrasjoner rundt alt som har med hund å gjøre.
MYE om HUND, men også litt om natur og andre dyr.

Fortsett gjerne å følge med her inne hvis du finner den til nytte eller glede :) I kartoteket finner du eldre innlegg og hvis du leter etter noe spesielt kan du sjekke under etiketter.

Mer om min hundefaglige bakgrunn finner du på hjemmesiden til Casalinga Hundeskole (www.casalinga.no). Mette



mandag 26. desember 2016

Søksarbeid som inneaktivitet

Noen dager kan vær og føreforhold by på ekstra utfordringer når det gjelder å få aktivisert hunden sin. Da er det greit å kunne trene litt inne.
Mange hunder syns det er kjempegøy å lete etter noe. Det kan være godbiter, leke, gjenstander, spesielle lukter, mennesker eller lignende. Hvis man har trent inn noen ferdigheter/øvelser fra før har man flere muligheter til å trene allsidig selv om man er innendørs (hus, låve, stall, uthus osv)
Bildene under viser hunden min som trener på å FINNE EN FIGURANT (= en person som har gjemt seg). Når figuranten er funnet skal hunden ta med seg et LØSBITT tilbake og LEVERE til meg (i dette tilfelle en oransje skumgummibit som figuranten holder i). Da vet jeg at han har funnet personen, men oppdraget slutter ikke der... hunden må også vise meg HVOR han fant figuranten. Først når jeg er helt borte hos figuranten er øvelsen fullført og det vanker en større belønning.

Vil ut å lete etter figuranten som forsvant ut døra, men var litt for ivrig her...
Ingen tvil om at han er motivert, men han må roe seg litt før han får klarsignal til å starte på oppgaven
 (fordi han nesten biter i døra og det vil jeg jo ikke belønne)
Vesten brukes for at hunden skal kjenne seg igjen i situasjonen.
Legg merke til bjella som henger på ryggen. Det er for at både jeg (fører) og figuranten
skal kunne høre hvor hunden er og om den beveger seg.
 
Her har han roet seg nok til at jeg åpnet døra så han fikk starte søket
Her har hunden kommet tilbake for å levere løsbittet til meg
Litt misfornøyd for at jeg var treg til å ta imot
(han kom i full fart så jeg klarte ikke å ta bilde før han stoppet)

Her viste han meg at han fant figuranten skjult bak teppet/døra.
Da vanket det selvsagt en høyt verdsatt belønning og masse ros.